Cum comunicam

Comunicarea reprezinta in esenta felul in care impartasim cu ceilalti gandurile, simtamintele si credintele noastre. Dar la baza se afla comunicarea cu noi insine. Atunci cand comunicarea cu noi insine este defectuasa, cu siguranta vom avea probleme de comunicare si cu ceilalti.

Cum comunicam cu noi insine? De la aceasta intrebare trebuie sa pornim orice demers de dezvoltare personala. Totul incepe cu o analiza serioasa a modului in care imbinam gandirea si simtirea. Vom descoperi mai multe ”voci” care reprezinta aspecte ale comunicarii: vocea mintii (ego), vocea constiintei (sufletului) si vocea cu care ne exprimam la exterior. Daca cea de-a treia reprezinta o imbinare armonioasa a celorlalte doua, atunci totul este foarte bine, daca insa este doar o masca sociala sau un compromis cu noi insine, mai devreme sau mai tarziu masca va cadea, compromisul ne va macina, iar comunicarea va deveni un adevarat dezastru.

Ego va cauta intotdeauna sa preia controlul, dar nu trebuie sa permitem sa se intample. Sa ne folosim noi mintea si nu sa ne lasam folositi de catre ea. Orice situatie trebuie analizata la nivel logic, prin intermediul cunostintelor, dar pentru a lua decizia este nevoie de filtrul experientei si simtamintelor. A fi intr-un acord total cu noi insine, reprezinta un prim pas spre o comunicare eficienta cu ceilalti. Dar mai exista si alte aspecte de care trebuie sa tinem cont.

Comunicarea este un proces complex si dinamic, desfasurat pe canale si planuri multiple, la care protagonistii participa cu toata fiinta lor. Ne exprimam prin cuvinte, dar dincolo de forta cuvantului conteaza calitatea vocii (ton, ritm, intensitate, accente) si mijloacele nonverbale (posturile corpului, gesturile si mimica fetei). Cuvintele constituie continutul mesajului, iar gesturile, postura, mimica si calitatile vocii formeaza contextul, impreuna dand sens si inteles comunicarii, ca arta a eficientei personale.

Comunicarea are la baza activitatea senzoriala, simturile. Prin intermediul experientelor senzoriale cunoastem lumea, in faza initiala, perceptiva si prin interiorizarea lor, sub forma de reprezentari, se structureaza modelele noastre despre lume si viata. Unul dintre principiile eficientei personale este acela de a avea o buna acuitate senzoriala, pentru a percepe si intelege cat mai mult din ceea ce se petrece in jurul nostru.

Comunicarea poate incepe cu gandurile noastre, pe care le transmitem celorlalti cu ajutorul mijloacelor de expresie. Ideea este ca folosim limbajul pe plan extern pentru a comunica si in plan intern pentru a construi sensuri, a acorda semnificatii experientelor, a ne ordona gandurile si comportamentele, in cadrul procesului complex de autoreglaj.

Limbajul are cele mai inalte valente, deoarece subordoneaza, orienteaza si directioneaza toate celelalte comportamente. Dupa felul in care un om vorbeste, scrie si citeste pot fi apreciate caracteristicile reale ale personalitatii sale. In general, respectarea regulilor logico-gramaticale si calitatea continutului reprezinta un indiciu al nivelului de dezvoltare psihica, gradului de cultura, posibilitatilor de memorare si stocare, fluentei gandirii si imaginatiei, starilor motivational-emotional-afective si capacitatii de concentrare a atentiei.

Exista anumite aspecte ale comunicarii de care trebuie sa tinem cont. Intotdeauna sunt implicate simtamintele noastre, asteptarile pe care le avem de la persoana cu care comunicam si de aceea fiecare conversatie implica o speranta, ca totul se va desfasura in conformitate cu asteptarile noastre, dar si temerea ca s-ar putea sa nu fie chiar asa. Felul in care ne prezentam in fata celuilalt este hotarator, implicand siguranta, stapanire de sine si a subiectului in cauza, deschidere si flexibilitate. Apoi conteaza foarte mult felul in care stim sa ascultam si aici este implicata direct rabdarea pe care o avem, de a intelege ceea ce doreste celalalt sa ne transmita, mai ales atunci cand suntem nerebdatori sa ne exprimam propriile pareri.

Sunt cateva intrebari la care trebuie sa ne raspundem singuri inaintea initierii unei comunicari, in functie de importanta pe care o acordam acesteia. In primul rand trebuie sa fim siguri ca ne aflam in acord cu noi insine si ca nu vorbim pe mai multe ”voci”. Apoi sa stim care este scopul comunicarii si asteptarile pe care le avem, eventualele dubii legate de persoana in cauza si daca avem disponibilitatea de a asculta ceea ce are de spus.

La finalul oricarei comunicari este necesara o analiza a felului in care ne-am prezentat si indiferent de rezultate sa privim partea buna – din orice interactiune cu ceilalti avem de castigat, cel putin in planul experientei de viata, chiar daca lucrurile nu s-au desfasurat asa cum ne doream sau speram noi.

Alina Moise

 

Anunțuri
Acest articol a fost publicat în dezvoltare personala și etichetat , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

2 răspunsuri la Cum comunicam

  1. Claus Web zice:

    Daca tot timpul vom primi mai mult partea buna decat cea rea, posibil ca vom obtine un avantaj, am dreptate?

  2. Salut. Ai un sait ce merita vizitat. Te uiti si la saitul meu de anunturi gratuite? E taman.ro Multumesc!

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s