Cauzele furiei autodistructive si gestionarea lor

Ce se intampla atunci cand ne cuprinde furia? In primul rand devenim incapabili de a ne relationa cu noi insine si cu ceilalti. Incepem sa vorbim si sa ne comportam intr-un mod in care in loc sa obtinem ceea ce am vrea, se intampla exact contrariul si vom avea ce regreta mai tarziu. Dar si la capitolul regrete, totul depinde de modul in care ne raportam la situatie. Daca vom da vina pe situatia in sine sau pe altcineva pentru esecul nostru, putem avea garantia ca furia va creste si se va transforma in frustrare si/sau ura. Acest stil de gandire pagubos, care genereaza un tipar de furie autodistructiva, ne va impiedica de fapt sa obtinem ceea ce dorim.

Astfel ajungem la cauza principala a furieisupararea generata de faptul ca nu obtinem ceea ce dorim, adica nevoile nu ne sunt satisfacute.

Atunci cand furia ne copleseste, nu mai suntem constienti de consecinte, iar mintea preia controlul si ne joaca cea mai mare festadesi noi suntem convinsi ca ne concentram pe ceea ce vrem sa obtinem, de fapt este exact invers. Mintea se concentreaza aproape total pe ceea ce nu vrem sa ni se intample si se centreaza astfel asupra actiunilor celorlalti, ajungand sa vedem doar ceea ce nu ne convine – greselile celorlalti, ignorandu-le pe ale noastre. Din acel moment furia incepe sa creasca, deoarece ni se pare ca ceilalti ne impiedica sa obtinem ceea ce dorim.

Cand simtim ca ne cuprinde furia, trebuie in primul rand sa oprim mintea si sa analizam la nivel constient si cat mai atent ce se petrece cu noi. Este cazul sa privim furia ca pe un semnal de alarma. Dar scopul nu este sa oprim acest semnal, ci sa intelegem ce l-a declansat, deoarece dupa ce intelegi fenomenul, se va opri de la sine.

Cum ne putem analiza furia cu obiectivitate? Privind situatia in cauza ca si cum am fi inregistrat totul cu o camera de luat vederi si apoi „vizionand” situatia „la rece”, vom putea afla in sfarsit ce nevoie presanta a declansat furia. Dar pentru aceasta este necesar sa ne aflam in starea de a putea descrie cu claritate ceea ce am simtit in momentul culminant al furiei, de fapt este vorba despre reactia in sine, fara alte interpretari legate de actiunile celorlalti.

Ceea ce simtim reprezinta principalul factor de avertizare in legatura cu motivul real al furiei. De aceea este mai mult decat necesar sa intelegem ca actiunile altora nu ne pot face sa ne simtim intr-un anume fel, chiar daca in momentul critic, mintea exact asta ne spune.

In momentul in care ne implicam intr-o actiune avem tendinta de a ne concentra mai mult pe ceea ce vor face ceilalti in relatia cu noi. Este o greseala fundamentala. Deoarece, in acel moment, mintea incepe sa ruleze scenarii in loc sa aduca la nivelul constient cunostintele necesare, ne dezechilibram din punct de vedere emotional si riscam sa nu mai fim in stare sa ne prezentam la nivelul real de pregatire pe care il avem. De aceea, in primul rand trebuie sa ne indreptam atentia asupra a ceea ce urmeaza sa facem noi, spre a ne satisface nevoia care ne impinge catre acea actiune. Procedand in acest fel ne vom maximiza sansele de a ne prezenta cat mai bine si astfel de a fi multumiti de ceea ce am facut, indiferent de rezultat.

In concluzie, furia apare cel mai des atunci cand ne concentram in mod gresit pe ceea ce ar putea face sau nu ceilalti, eventual cu anumnite intentii rele fata de noi. Analizandu-ne in mod corect nevoile si simtamintele vom reusi sa ne raportam corect la orice situatie – si cel mai important, vom face pasul final – a intelege ca si ceilalti isi au nevoile lor. Acesta este cel mai important lucru, care odata inteles, reduce considerabil posibilitatea aparitiei furiei, iar in cel mai rau caz, cel putin ne poate ajuta sa o tinem sub control.

Intelegand faptul ca, in orice situatie in care sunt implicati si altii, atat noi, cat si ei ne relationam in functie de nevoile fiecaruia, vom putea sa facem in asa fel incat acestea sa fie reciproc satisfacute, macar partial, daca nu se poate in totalitate. Vom constata poate cu uimnire, ca situatia, oricat de complicata ar fi se va simplifica, iar furia va fi astfel tinuta sub control, iar in cel mai fericit caz, pur si simplu nu va mai exista.

 

Alina Moise

Anunțuri
Acest articol a fost publicat în dezvoltare personala și etichetat , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

2 răspunsuri la Cauzele furiei autodistructive si gestionarea lor

  1. roryta zice:

    interesant blogul tau.. esti psiholog?

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s